

Branscheforenigen för Onlinespel (BOS), de Zweedse handelsvereniging voor online gokken, heeft geëist dat de Zweedse financiële autoriteit (Finansinspektionen) uitlegt waarom banken ‘hun financiële diensten hebben ingetrokken voor’ gelicentieerde exploitanten.
De klacht van BOS stelt dat de meerderheid van zijn leden in 2021 onverwachts te maken heeft gehad met het sluiten van rekeningen en de beëindiging van overeengekomen betalingsdiensten van nationale banken.
“Voorzover BOS bekend is, hebben de volgende banken in sommige gevallen actief ontslag genomen of geweigerd om diensten aan te bieden aan de aangesloten bedrijven: SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, DNB Nor en Danske Bank,” verklaarde BOS in haar verklaring.
Uitleg
De brancheorganisatie eist dat Finansinspektionen uitlegt waarom vergunninghoudende bedrijven basisbank- en betaaldiensten ontzegd worden die nodig zijn voor hun dagelijkse werkzaamheden.
“De banken vervullen een belangrijke taak in elke samenleving en voor elke bedrijfstak”, zegt Gustaf Hoffstedt, secretaris-generaal van BOS. “De online gokindustrie is geen uitzondering, integendeel, met de transactie-intensiteit in onze branche.”
“Met dit in gedachten baart het me zorgen dat een groot aantal banken hun diensten aan Zweedse gelicentieerde gokexploitanten intrekt, en blijkbaar zonder enig individueel due diligence-proces.
“De beslissing lijkt alleen te zijn genomen op basis van de algemene reputatie van de branche en niet op enige AML-zorg of iets dergelijks van de bank met betrekking tot de individuele klant.”
Criminele doeleinden
In de officiële BOS-brief aan de Zweedse financiële inspectie schetste het bedrijf hoe de sector afhankelijk is van financiële basisinfrastructuur ‘in de vorm van bank- en betalingsdiensten’ om effectief zaken te kunnen doen.
Dit omvat het aanpakken van uitdagingen in verband met de activiteiten van gokoperatoren zonder vergunning, evenals het beschermen van klanten tegen frauduleuze bedreigingen en het tegengaan van pogingen tot het witwassen van geld, een essentiële praktijk om de uitbuiting van de Zweedse kansspelindustrie voor criminele doeleinden of voor terrorismefinanciering te voorkomen.
Bovendien merkte BOS op dat de Swish-dienst – die samen met de grote Zweedse banken wordt geëxploiteerd – belangrijk is voor aangesloten operators om aangevraagde betalingsaanbiedingen aan klanten te kunnen aanbieden.
Redenen
Met betrekking tot het besluit van de banken om hun diensten aan de vergunninghoudende gokexploitanten van Zweden in te trekken, voegde Hoffstedt – schriftelijk in de brief – toe dat ‘de formele reden voor de ontslagen de uitkomst lijkt te zijn van de risicobeoordeling en toepassing van PTL door de banken, maar in sommige gevallen hebben de banken helemaal geen reden opgegeven. ‘
De secretaris-generaal concludeert: “De Scandinavische banken zijn eigenaar van het Bank-ID-identificatiesysteem en, nog belangrijker, de betalingsprovider Swish. Voor operators in Zweden is het van groot belang om deze systemen aan de klanten te kunnen aanbieden.
Goede kant
“Bank-ID en Swish zijn belangrijke concurrentievoordelen voor Zweedse exploitanten met een vergunning in hun dagelijkse strijd tegen exploitanten zonder vergunning. We hebben de banken nodig om aan de goede kant van die strijd te staan, en dat is de reden waarom we vandaag de Zweedse financiële inspectie om hulp in deze kwestie vragen. “
De indiening van een formele klacht over het bankwezen volgt op de uiting van bezorgdheid door BOS over de invloed op regelgevingsaangelegenheden van het Zweedse staatsloterij- en gokbedrijf Svenska Spel.